Wij maken gebruik van cookies

Wij gebruiken functionele cookies om het bezoek van het magazine technisch mogelijk maken en om de status van de cookie Toestemming te registreren. Deze cookies plaatsen we altijd.

Daarnaast meten wij met aan analytische cookies verwante technieken (fingerprinting) hoe ons magazine wordt bekeken. Zo kunnen wij de kwaliteit, gebruikersvriendelijkheid en effectiviteit van ons magazine verbeteren. Dit doen we alleen na uw toestemming.Lees hierover meer in onze cookieverklaring.

Toekomstbestendige bedrijfsvoering

We zetten in op innovaties en data en zorgen dat onze organisatie dynamisch is en blijft. Bij alles wat we doen, weten we dat het impact heeft op de wereld van morgen. Daarom verwerken we duurzaamheid in al ons handelen.

Bedrijfsvoering in cijfers

Jaaromzet

EUR miljoen

2024

434,6

2023

358,2

Realisatie operationele klantafspraken

2024

95%

2023

92%

Aantal klanten

2024

8

2023

7

Solvabiliteit

2024

63,6%

2023

70,2%

Het verhaal achter onze CO2-voetafdruk van 2024

Bij PGGM hebben we een belangrijke maatschappelijke opdracht: zorgen voor een goed, betaalbaar, goed én duurzaam pensioen voor onze klanten – de pensioenfondsen – en hun deelnemers. Een goed pensioen is voor deelnemers meer waard in een leefbare wereld. En andersom: een leefbare wereld is nodig om in de toekomst een goed pensioen te kunnen garanderen.

Net zero-ambitie

Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid. We helpen onze klanten bij te dragen aan een duurzame toekomst en pakken ook binnen onze eigen bedrijfsvoering onze rol. Als PGGM hebben we een net zero-ambitie uitgesproken: we willen toewerken naar een bedrijfsvoering met netto nul CO₂-uitstoot in 2050. Met ons net zero-beleid zetten wij daarin aantoonbare stappen. Het realiseren van een net zero-bedrijfsvoering is een uitdagende doelstelling en vraagt om een andere manier van denken én werken binnen onze organisatie en de waardeketen waarin we actief zijn. Juist daarom is het belangrijk om vandaag al te beginnen met wat wél kan. Want ook al lijkt onze eigen impact beperkt, elke vermeden CO2-molecuul telt.

Stap voor stap naar zelfstandigheid

Hoe voelt het om een roltrap te nemen als je nauwelijks ziet? Voor blinde en slechtziende kinderen is dit een uitdaging. Daarom organiseerden wij in 2024, samen met Bartiméus, mobiliteitstrainingen op ons kantoor. Bartiméus ondersteunt kinderen met een visuele beperking bij het navigeren in openbare ruimtes. Het PGGM-gebouw biedt een ideale locatie met roltrappen, liften en diverse vloeren om realistische situaties te oefenen. 

Kinderen van 8 tot 14 jaar oefenden in een veilige omgeving met alledaagse situaties, zoals het nemen van een roltrap en navigeren door een groot gebouw. Onze PGGM-collega’s hielpen door de omgeving vrij te houden en gaven praktische tips voor meer zelfvertrouwen. "Je zag hun zelfvertrouwen met elke stap groeien. Daar doen we het voor!" – aldus collega Fouad van Viersen. 

Drie dozen blijdschap!

Honderden PGGM'ers hebben deze wintermaanden bijgedragen aan de Jarige Job cadeauactie 2024-2025. Voor het derde jaar op rij hebben we ons ingezet om kinderen te helpen die thuis niet de middelen hebben om hun verjaardag te vieren. Collega’s in Zeist en Den Haag doneerden cadeautjes, waarbij de actie in Den Haag werd ondersteund door MN en het Ministerie van EZK. Dit resulteerde in drie volle dozen met cadeautjes, die dankbaar door Jarige Job zijn ontvangen. Deze cadeaus zullen in 2025 een lach toveren op het gezicht van kinderen die anders hun verjaardag niet hadden kunnen vieren. Dankzij Stichting Jarige Job vieren ook in 2025 weer ruim 100.000 Nederlandse kinderen een échte verjaardag. 

PGGM verhuist naar duurzaam kantoor in hartje Utrecht

PGGM bereidt zich voor op een verhuizing naar een nieuw, duurzaam kantoor van 24.000 m² in het centrum van Utrecht, gepland voor eind 2027. Het project – ‘De Nieuwe Tuin’ – is ontwikkeld met een vastgoedpartner en vormt een belangrijke stap richting een klimaatneutrale toekomst.

Het karakteristieke gebouw uit de jaren zeventig, met zijn achthoekige vormen, wordt grondig vernieuwd. Zo krijgt het een vernieuwde gevel, extra verbindingstrappen, een centrale patiotuin en meerdere daktuinen met uitzicht over de stad. Het pand wordt klaargemaakt voor de toekomst, met aandacht voor energiezuinigheid, materiaalgebruik, akoestiek, binnenklimaat en toegankelijkheid.

 

Duurzaamheid staat centraal. PGGM streeft naar een net zero-werkomgeving, waarin niet alleen het gebouw duurzaam is, maar ook het gebruik en beheer ervan. De centrale locatie biedt uitstekende ov-verbindingen, waardoor medewerkers minder vaak de auto hoeven te pakken.

Aantrekkelijke werkgever

De verhuizing maakt deel uit van het huisvestingsprogramma Vitruvius, dat bestaat uit vier deelprojecten: de ontwikkeling van het nieuwe gebouw, de toekomst van de locatie in Zeist, de inrichting en het gebruik van het nieuwe kantoor, en de overgang voor medewerkers.

 

Collega’s worden nauw betrokken via het ‘Vitruvius Forum’, waarin ze meepraten over onderwerpen zoals sfeer, inrichting en welzijnsvoorzieningen. Zo ontstaat een werkomgeving die past bij hoe we straks willen werken én waar mensen zich prettig voelen.

Arnold Veenema, Manager Facility Management & Real Estate: ‘Een locatie met de beste ov-bereikbaarheid van Nederland, omringd door winkels, sportvoorzieningen en terrasjes én helemaal toekomstbestendig – dat maakt ons als werkgever aantrekkelijk.’

Een stap richting net zero

Met deze stap laat PGGM zien dat duurzaamheid, goed werkgeverschap en toekomstgericht werken hand in hand gaan. Het nieuw duurzame kantoor is niet alleen een moderne en inspirerende plek om te werken, maar onderstreept ook PGGM’s rol als koploper in de financiële sector. De verhuizing is een mooi voorbeeld van hoe organisaties kunnen bijdragen aan een groenere toekomst.

Innovatie bij PGGM: Samen blijven vernieuwen

Bij PGGM bouwen we samen aan een toekomstbestendige dienstverlening. De afdeling Innovatie & Research speelt hierin een centrale rol met als doel om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen voor onze klanten en hun deelnemers. Met een gerichte aanpak, gebaseerd op Customer, Culture en Connection, zorgen zij voor vernieuwing die écht werkt.

  • Customer: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan het inzicht en gemak voor deelnemers, zoals de pensioenchecker.

  • Culture: we geven collega’s binnen PGGM de tools en inspiratie om zelf met innovatie aan de slag te gaan via workshops en (inspiratie)sessies.

  • Connection: we brengen buiten naar binnen door samen te werken met de academische wereld, partners en andere pensioenfondsen.

Onze innovatieproposities

Digitale dienstverlening

Onze dienstverlening wordt steeds digitaler. We maken producten toegankelijk op elk moment en via verschillende kanalen. Samenwerken en het aansluiten bij digitale ecosystemen helpen ons om deelnemers nog beter te kunnen bedienen.

Verkennen & Onderzoeken

Met Verkennen & Onderzoeken signaleren we trends zoals digitalisering, kunstmatige intelligentie en veranderende wetgeving. We delen die inzichten intern en werken met de business aan toepassingen die bijdragen aan de strategische doelen van PGGM. Zo vormen we het voorportaal voor nieuwe producten, services, digitalisering en businessmodellen.

Het Datalab

Het Datalab helpt PGGM bij de stap naar een datagedreven organisatie. We werken faciliterend en vraaggedreven in multidisciplinaire teams aan concrete businesscases. Samen zoeken we naar slimme, veilige toepassingen van data die bijdragen aan betere dienstverlening. Denk aan het digitaliseren van beleggingsprocessen of het onderzoeken van kansen met AI en cloudtechnologie. Technologie is daarbij altijd een middel, geen doel op zich.

Bokskalis Beach Clean Up

In de zomer van 2024 hebben 48 betrokken PGGM’ers zich gemeld aan de Nederlandse kust met een bijzondere reden: gewapend met vuilniszakken, grijpers en een flinke dosis enthousiasme namen zij via ons maatschappelijke programma Bundel deel aan de Boskalis Beach Clean Up 2024. Bekijk de sfeerimpressie van deze bijzondere dag!

Toekomstbestendige bedrijfsvoering

We zetten in op innovaties en data en zorgen dat onze organisatie dynamisch is en blijft. Bij alles wat we doen, weten we dat het impact heeft op de wereld van morgen. Daarom verwerken we duurzaamheid in al ons handelen.

Bedrijfsvoering in cijfers

Jaaromzet

EUR miljoen

2024

434,6

2023

358,2

Realisatie operationele klantafspraken

2024

95%

2023

92%

Aantal klanten

2024

8

2023

7

Solvabiliteit

2024

63,6%

2023

70,2%

Het verhaal achter onze CO2-voetafdruk van 2024

Bij PGGM hebben we een belangrijke maatschappelijke opdracht: zorgen voor een goed, betaalbaar, goed én duurzaam pensioen voor onze klanten – de pensioenfondsen – en hun deelnemers. Een goed pensioen is voor deelnemers meer waard in een leefbare wereld. En andersom: een leefbare wereld is nodig om in de toekomst een goed pensioen te kunnen garanderen.

Net zero-ambitie

Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid. We helpen onze klanten bij te dragen aan een duurzame toekomst en pakken ook binnen onze eigen bedrijfsvoering onze rol. Als PGGM hebben we een net zero-ambitie uitgesproken: we willen toewerken naar een bedrijfsvoering met netto nul CO₂-uitstoot in 2050. Met ons net zero-beleid zetten wij daarin aantoonbare stappen. Het realiseren van een net zero-bedrijfsvoering is een uitdagende doelstelling en vraagt om een andere manier van denken én werken binnen onze organisatie en de waardeketen waarin we actief zijn. Juist daarom is het belangrijk om vandaag al te beginnen met wat wél kan. Want ook al lijkt onze eigen impact beperkt, elke vermeden CO2-molecuul telt.

Stap voor stap naar zelfstandigheid

Hoe voelt het om een roltrap te nemen als je nauwelijks ziet? Voor blinde en slechtziende kinderen is dit een uitdaging. Daarom organiseerden wij in 2024, samen met Bartiméus, mobiliteitstrainingen op ons kantoor. Bartiméus ondersteunt kinderen met een visuele beperking bij het navigeren in openbare ruimtes. Het PGGM-gebouw biedt een ideale locatie met roltrappen, liften en diverse vloeren om realistische situaties te oefenen. 

Kinderen van 8 tot 14 jaar oefenden in een veilige omgeving met alledaagse situaties, zoals het nemen van een roltrap en navigeren door een groot gebouw. Onze PGGM-collega’s hielpen door de omgeving vrij te houden en gaven praktische tips voor meer zelfvertrouwen. "Je zag hun zelfvertrouwen met elke stap groeien. Daar doen we het voor!" – aldus collega Fouad van Viersen. 

Drie dozen blijdschap!

Honderden PGGM'ers hebben deze wintermaanden bijgedragen aan de Jarige Job cadeauactie 2024-2025. Voor het derde jaar op rij hebben we ons ingezet om kinderen te helpen die thuis niet de middelen hebben om hun verjaardag te vieren. Collega’s in Zeist en Den Haag doneerden cadeautjes, waarbij de actie in Den Haag werd ondersteund door MN en het Ministerie van EZK. Dit resulteerde in drie volle dozen met cadeautjes, die dankbaar door Jarige Job zijn ontvangen. Deze cadeaus zullen in 2025 een lach toveren op het gezicht van kinderen die anders hun verjaardag niet hadden kunnen vieren. Dankzij Stichting Jarige Job vieren ook in 2025 weer ruim 100.000 Nederlandse kinderen een échte verjaardag. 

PGGM verhuist naar duurzaam kantoor in hartje Utrecht

PGGM bereidt zich voor op een verhuizing naar een nieuw, duurzaam kantoor van 24.000 m² in het centrum van Utrecht, gepland voor eind 2027. Het project – ‘De Nieuwe Tuin’ – is ontwikkeld met een vastgoedpartner en vormt een belangrijke stap richting een klimaatneutrale toekomst.

Het karakteristieke gebouw uit de jaren zeventig, met zijn achthoekige vormen, wordt grondig vernieuwd. Zo krijgt het een vernieuwde gevel, extra verbindingstrappen, een centrale patiotuin en meerdere daktuinen met uitzicht over de stad. Het pand wordt klaargemaakt voor de toekomst, met aandacht voor energiezuinigheid, materiaalgebruik, akoestiek, binnenklimaat en toegankelijkheid.

 

Duurzaamheid staat centraal. PGGM streeft naar een net zero-werkomgeving, waarin niet alleen het gebouw duurzaam is, maar ook het gebruik en beheer ervan. De centrale locatie biedt uitstekende ov-verbindingen, waardoor medewerkers minder vaak de auto hoeven te pakken.

Aantrekkelijke werkgever

De verhuizing maakt deel uit van het huisvestingsprogramma Vitruvius, dat bestaat uit vier deelprojecten: de ontwikkeling van het nieuwe gebouw, de toekomst van de locatie in Zeist, de inrichting en het gebruik van het nieuwe kantoor, en de overgang voor medewerkers.

 

Collega’s worden nauw betrokken via het ‘Vitruvius Forum’, waarin ze meepraten over onderwerpen zoals sfeer, inrichting en welzijnsvoorzieningen. Zo ontstaat een werkomgeving die past bij hoe we straks willen werken én waar mensen zich prettig voelen.

Arnold Veenema, Manager Facility Management & Real Estate: ‘Een locatie met de beste ov-bereikbaarheid van Nederland, omringd door winkels, sportvoorzieningen en terrasjes én helemaal toekomstbestendig – dat maakt ons als werkgever aantrekkelijk.’

Een stap richting net zero

Met deze stap laat PGGM zien dat duurzaamheid, goed werkgeverschap en toekomstgericht werken hand in hand gaan. Het nieuw duurzame kantoor is niet alleen een moderne en inspirerende plek om te werken, maar onderstreept ook PGGM’s rol als koploper in de financiële sector. De verhuizing is een mooi voorbeeld van hoe organisaties kunnen bijdragen aan een groenere toekomst.

Innovatie bij PGGM: Samen blijven vernieuwen

Bij PGGM bouwen we samen aan een toekomstbestendige dienstverlening. De afdeling Innovatie & Research speelt hierin een centrale rol met als doel om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen voor onze klanten en hun deelnemers. Met een gerichte aanpak, gebaseerd op Customer, Culture en Connection, zorgen zij voor vernieuwing die écht werkt.

  • Customer: we ontwikkelen oplossingen die bijdragen aan het inzicht en gemak voor deelnemers, zoals de pensioenchecker.

  • Culture: we geven collega’s binnen PGGM de tools en inspiratie om zelf met innovatie aan de slag te gaan via workshops en (inspiratie)sessies.

  • Connection: we brengen buiten naar binnen door samen te werken met de academische wereld, partners en andere pensioenfondsen.

Onze innovatieproposities

Digitale dienstverlening

Onze dienstverlening wordt steeds digitaler. We maken producten toegankelijk op elk moment en via verschillende kanalen. Samenwerken en het aansluiten bij digitale ecosystemen helpen ons om deelnemers nog beter te kunnen bedienen.

Verkennen & Onderzoeken

Met Verkennen & Onderzoeken signaleren we trends zoals digitalisering, kunstmatige intelligentie en veranderende wetgeving. We delen die inzichten intern en werken met de business aan toepassingen die bijdragen aan de strategische doelen van PGGM. Zo vormen we het voorportaal voor nieuwe producten, services, digitalisering en businessmodellen.

Het Datalab

Het Datalab helpt PGGM bij de stap naar een datagedreven organisatie. We werken faciliterend en vraaggedreven in multidisciplinaire teams aan concrete businesscases. Samen zoeken we naar slimme, veilige toepassingen van data die bijdragen aan betere dienstverlening. Denk aan het digitaliseren van beleggingsprocessen of het onderzoeken van kansen met AI en cloudtechnologie. Technologie is daarbij altijd een middel, geen doel op zich.

In de zomer van 2024 hebben 48 betrokken PGGM’ers zich gemeld aan de Nederlandse kust met een bijzondere reden: gewapend met vuilniszakken, grijpers en een flinke dosis enthousiasme namen zij via ons maatschappelijke programma Bundel deel aan de Boskalis Beach Clean Up 2024. Bekijk de sfeerimpressie van deze bijzondere dag!

Bokskalis Beach Clean Up